MEZINÁRODNÍ MEDAILÉRSKÉ SYMPOZIUM V UHERSKÉM HRADIŠTI

Říjen 2007

Sympozijní slovník

10. října 2007 v 15:14 | Zdenka Šáchová |  Sympozium
Česko-anglický slovník pro Mezinárodní sympozium lité medaile a drobné plastiky
Antuka
Red clay
Ateliér
studio
Autoportrét
self-portrait
Bronz
bronze
Bronzový odlitek
bronze casting
Brousit
grind
Busta
bust bast
Cena
Award
Cín
tin
Cizelovat
chase, carve
Čistidlo
purifier
Deponovat
deposit
Depozitář
depository
Dílna
workshop
Dírkovaný
Perforated
Dláto
Chisel
Dlouhý/krátky
long/ short
Drážka
Groove
Drobná plastika
Minute plastics
Dutina v odlitku
Air hole/ blow hole
Elektická pec
Electric kiln
Erb
Coat-of-arms
Erb v pečeti
Crest
Exponát
Exhibit
Fermež
Varnish
Forma
Mould
Formovací písek
Moulding sand
Formovací rám
Moulding box
Formování do otevřené formy
Open-sand moulding
Formování na model
Pattern moulding
Formovat
Form
Galerijní archív
Gallery archives
Gravírovat/rýt
Engrave
Hlína keramická
Clay
Hliněná forma
Loam mould
Instalovat
Instal
Jádro
Core
Jinotaj
Allegory
Kadlub
Mould
Katalog
catalogue
Klovatina
Gum
Kopie
Copy
Kotouč
Disc
Kovolitec
Foundre/caster
Kreslit
Draw
Lak
lacquer
Leštit
Polish
Letování
Soldering
Litá medaile
cast medal
Lití do písku
Sand casting
Louh
Lye
Matný
Dull
Matrice
Matrix
Měď
Copper
Medaile
Medal
Medailérská škola
Medallion school
Medailér
Medal maker/ Medallist
Měděnka
Copper rust
Měřítko
Scale
Městský znak
Municipal coat-of-arms
Mezinárodní sympozium
International symposium
Mezivrstva
Inter-layer
Míchat
Mix
Mince
Coin
Mincovna
Mint
Model
Model
Modelářství s voskem
Ceroplastics
Modelovací hlína
Plasticine
Modelovací vosk
Molding wax
Modelování reliéfu
Modelling of a relief
Modelování v hlíně
Clay modelling
Modelování ve vosku
Modelling in wax
Modelovat
Model
Mořit
Stain
Motiv
Motive
Náčrtek
Sketch, outline, design
Nálevky
Funnels
Námět
Subject, theme
Nanášet
Apply, lay on
Napíchat průduchy
Vent
Nízký reliéf
Low relief
Obednění
Planking
Odlévání
Casting
Odlévání do pískové formy
Sand casting
Odlévání v rámech
Box moulding,frame casting
Odlévání v sádře
Plaster casting
Odlévar
Cast, found
Odlitky ze sádry
Plaster casting
Odloupat
Scale off
Odříznout pilou
Saw off
Odstranit
Remove
Odznak
Badge, emblem
Ohnivzdorná hlína
Refractory clay
Ochranná vrstva
Protective coating
Opracovat
Rough work
Opravit
mend /repair
Osekávání sádry
Plaster chopping
Pálit
Fire
Pálit při teplotě
Fire at ..temperature
Pamětní deska
Memorial tablet
Pamětní mince
Commemorative medal
Patina
Patina/ měděnková=verdigris
Patinovat
Patinate
Pec
Kiln
Pečeť
Seal
Písková forma
Sand mould
Plaketa
Plaque
Plastika
plastic art, sculpture
Pletivo
Chicken wire
Plochý reliéf
Flat relief/bass relief
Plynová pec
Gas kiln
Pojidlo
Binding material
Pokažený
broken /out of order
Popraskat
Crack
Porézní
Porous
Portrétní busta
Portrait bust
Portrétový reliéf
Portarait relief
Poslední úpravy
Finishing touches
Posup
Process
Poškodit damage
Poškozený damaged
Poškrabat/poškrabaný
Scratch/scratched
Povrch
Surface
Povrchová modulace
Surface modulation
Povrchová úprava
polishing
Prasklina
Crack, fissure,;
Předloha
Model, pattern,
Přelít (sochařsky)
Re-cast
Přidávat
Add
Reliéf
relief
Retušovat
Retouch
rozbít
Break
Rozbít
Break/broke
Rozbitý
Broken
Rozpouštědlo
Solvent
Roztavený
Molten
Rydlo
Engraving tool
Rýt
Engrave
Ředidlo
Dilutent
Ředit
Dilute
Sádra
Plaster
Sádrová matrice
Gypsum mould
Sádrové odlévání
Plaster casting
Sbírka
Collection
Slep
Glue together
Slepá sádrová forma
Blind plaster mould
Slévačský kelímek
Melting pot
Slévárna
Foundry
Směs
Mixture
Smýt
Wash
Snímat formu
Strip off
Sochařský bronz
Sculptorˇs bronze
Stylový
Stylish
Sušící pec
Drying-kiln
Šablona
Stencil
Šelak
Shellac
Šrafovat
Hatch
Tavicí pec
Melting furnace
Technika
Technique
Teplota pálení
Forint temperature
Teplota pálení
Firing temperature
Tmavět
Become darker
Trojrozměrný
3-D
Tvárný za tepla
Thermoplastic
Vada
Defect
Vadný
Defective
Velikost
size
Vernisáž
Opening / private view
Vlastní podobizna
Self-portrait
Vosk
wax
Vrstva
Layer
Vybavení
facilities
Vydutost
Concavity
Vydutý
Concave
Vyleštit
Polish
Vymodelovat
Model, mould, shape
Výplň
Filling
Vyplnit
Fill
Vypuklý reliéf
Strongly marked relif
Vysoký reliéf
High relief
Výstava
Exhibition
Vystavovat
Exhibit
Výtlačný reliéf
Embossed relief
Výtvor
Work of art
Zakřivit
Curve
Zařízení
equipment
Zmenšit
Reduce in size
Znak
Badge, emblem
Zpracování
Execution
Ztracený vosk
lost wax technique
Zvětšit
Enlarge
Žíháný
Flame-patterned
Žlábek
Groove

Znad Dunaju, Weltawy i Wisly 2006

10. října 2007 v 11:11 | MF |  Mezinárodní spolupráce
6. ročník mezinárodních medailérských výstav "zemí visegradské čtyřky" 6. - 28. října 2006 v rámci Zapraszamy "Spotkań Wyszehradzkich".
Účastníci: Hanna Jelonek (PL), Jacek Dworski (PL), ŠtefanaNovotný (SK), Rozálie Darázsová (SK), Oldřich Tlustoš (CZ), LudvÍk Vašina (CZ), György Kissa (H), György Szabó (H).Zdaniem Ewy Olszewskiej-Borys, czołowej polskiej artystki medalierki: "obecnie, cokolwiek nowego pojawiłoby się w medalierstwie, nie budzi już takich jak dawniej emocji i nie wywołuje takich kontrowersji. To, co kilkadziesiąt lat temu uchodzić mogło za szokujące, dziś postrzegane jest nieomal jako klasyka, zwłaszcza w perspektywie tego, co w sztuce ma szanse jeszcze się wydarzyć. Tak, czy inaczej, ruchomość występujących w obrębie medalu zjawisk świadczy o niezwykłej pojemności tej niepozornej formy sztuki, o jej uniwersalności i ponadczasowości."

Znad Dunaju, Weltawy i Wisly 2004

8. října 2007 v 15:11 | MF |  Mezinárodní spolupráce
Znad Dunaju, Weltawy i Wisly 2004 - listopad 2004
výstava 8 umělců z Čech, Slovenska, Polska a Maďarska
Już od czterech lat, każdej jesieni, dane nam jest gościć dzieła medalierskie artystów z Czech, Słowacji, Węgier i Polski. Ten cykl wystaw zatytułowany "Znad Dunaju, Wełtawy i Wisły" wrósł już w nasze miasto i staje się jego tradycją. Ubiegłoroczna wystawa prezentowana była też w Słowackim Muzeum w Uherskim Hradištu w Czechach. Tegoroczna ekspozycja w 2005 roku gościć będzie w Muzeum Monet i Medali w Kremnicy, na Słowacji. Tak szeroka promocja dzieł najwybitniejszych artystów medalierów mieszkających w krajach nad Dunajem, Wełtawą i Wisłą cieszy organizatorów. Są nimi w tym roku, tak jak i w latach ubiegłych, wymienione wyżej muzea oraz Węgierski Instytut Kultury w Warszawie. Stronę polskich organizatorów reprezentuje Muzeum Sztuki Medalierskiej, Oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia oraz Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Tylko dzięki współpracy wszystkich organizatorów oraz życzliwemu przyjmowaniu naszych zaproszeń przez artystów, możemy realizować ten cykl wystaw.

Zdaniem Krzysztofa Ślusarczyka "medal sytuuje się gdzieś między dowodem pamięci, trofeum a zwierciadłem. Pełni rolę upamiętniania ważnej osoby lub wydarzenia, bywa formą nagrody dla wielu, zarówno twórców jak i odbiorców ? rodzajem wypowiedzi artystycznej, lustrem, w którym się przegląda z jednej strony ? kalendarz, z drugiej ? kunszt i artystyczna idea, przesłanie".

Wiele dzieł współczesnych medalierów to ich osobiste wypowiedzi odzwierciedlające stany ducha, postrzeganie otaczającego świata lub idee. Budują oni świat wyimaginowany, pełen symboli. Sugestywne obrazy odlane w spiżu przywołują nam zamierzone przez artystę treści i skojarzenia.

"Czytanie" medali nie jest sztuką łatwą, ale sprawiającą wiele radości, gdy rozkodujemy treści tam ukryte przez artystę.

Życzę medalierom, których dzieła prezentujemy na tej wystawie, wielu sukcesów artystycznych, a zwiedzającym sympatycznych przeżyć i wzruszeń" - Zdzisław Olszanowski, Muzeum Sztuki Medalierskiej - ze wstępu do katalogu wystawy.

Znad Dunaju, Weltawy i Wisly 2003

8. října 2007 v 14:02 | MF |  Mezinárodní spolupráce
Wroclaw - Muzeum Sztuki Medalierskie
listopad 2003 Znad Dunaju, Weltawy i Wisly / Mezi Dunajem, Vltavou a Wislou -
3. mezinárodní výstava medailérů - sochařů ze čtyř zemí: Polska, Maďarska, Slovenska a České republika, která putovala do České republiky a v květnu 2004 se představila veřejnosti v Galerii Slováckého muzea v Uherském Hradišti.
Vystavující umělci:
Erika Ligeti (H)
Tamás Vigh (H)
Jozef Barinka (SK)
Marián Polonský (SK)
Peter Oriešek (CZ)
Jiří Harcuba (CZ)
Stefan Dousa (PL)
Krzysztof Nitsch (PL)

Znad Dunaju, Weltawy i Wisly 2002

8. října 2007 v 13:54 | MF |  Mezinárodní spolupráce
Wroclaw - Muzeum Sztuki Medalierskie 2002
listopad 2002 Znad Dunaju, Weltawy a Wisly / Mezi Dunajem, Vltavou a Wislou - 2. mezinárodní výstava medailérů - sochařů ze čtyř zemí: Polska, Maďarska, Slovenska a České republiky, která se stala tradicí a každoročně se realizuje v závěru roku. Stává se putovní a reprizuje se v některé ze zúčastněných zemí. Z každé země jsou vybráni vždy dva umělci, kteří prezentují svou tvorbu. Duchovním otcem těchto výstav je prof Jacek Dworski.
V roce 2002 se výstavy zúčastnili tito umělci:
Miroslav Kovářík (CZ)
Zdeněk Tománek (CZ)
Gabriela Gáspárová - Illéšová (SK)
Erna Masarovičová (SK)
Enikö Szöllössy H)
Gábor Gáti (H)
Ewa Olszewska-Borys (PL)
Jerzy Jan Nowakowski (PL)

Trojkolka a host 2001

8. října 2007 v 13:38 | MF |  Mezinárodní spolupráce
Wroclaw - Muzeum Sztuki Medalierskie
2001 listopad TROJKOLKA A HOST - výstava umělecké skupiny Trojkolka (Milada Othová, Michal Vitanovský, Jiří Vlach) a hosta Jacka Dworského, profesora na woclawské univerzitě. Na sympoziu v Uherském Hradišti v červenci 2001 společně pracovali a tvořili členové umělecké skupiny Trojkolka a zahraniční hosté: Jacek a Mateusz Dworští. Vzniklé práce byly představeny na komorní výstavě v sochařských ateliérech SUPŠ v Uherském Hradišti. Dalším společným vystoupením byla výstava ve Wroclawi - Trojkolka a host ke konci roku 2001.
Organizátoři a spoluorganizátoři: Muzeum Miejskie Wroclawia - Muzeum Sztuki Medalierskiej, Ośrodek Kultury i Stuki we Wroclawiu, Radiowa Agencja Koncertowa, Czeckie Centrum Warszawa, Wegierski Instytut Warszawa, Alowacki Instytut Kultury, Slovácké muzeum v Uherském Hradišti, Múzeum mincí a medailí v Kremnici.

Znad Dunaju, Weltawy i Wisly 2005

8. října 2007 v 13:37 | MF |  Mezinárodní spolupráce
Wroclaw - Muzeum Sztuki Medalierskie
2005 listopad Znad Dunaju, Weltawy i Wisly 2005 (od 5.11)- výstava se uskutečnila na staré městské radnici
Českou medailérskou školu zastupovali dva mladí sochaři: Josef Šafařík a Jan Hásek, maďarskou Laszlo Zagyva a Gyula Meszes Tóth, slovensko Mária Poldaufová a Alexander Vika, polskou Stanislaw Cukie, Czeslaw Dzwigaj.
Wystawa zorganizowana w ramach "Spotkań Wyszehradzkich". Powstała we współpracy z Polskim Instytutem w Pradze, Polskim Instytutem w Budapeszcie, Węgierskim Instytutem Kultury w Warszawie, Czeskim Centrum w Warszawie, Slovackem Muzeum w Uherskem Hradistu, Muzeum Minci a Medaili w Kremnicy.Na wystawę składa się około 200 prac medalierskich wybitnych artystów z Czech, Słowacji, Węgier i Polski. Każdego roku do udziału w wystawie zaproszonych zostaje po dwóch artystów medalierów z tych krajów. Każdy może zaprezentować 25 swoich prac zrealizowanych w ostatnich latach. Ten system zaproszeń zapewnia możliwość poznania aktualnych trendów i postaw artystycznych. Od połowy lat 50. XX wieku obserwujemy odejście od medalu z zamkniętego obszaru płaskiego krążka w rzeźbiarską przestrzeń. Idea organizowania corocznych wystaw medalierskich krajów układu wyszehradzkiego zrodziła się przed pięciu laty z inicjatywy prof. Jacka Dworskiego, pracownika naukowego wrocławskiej ASP. Ubiegłoroczną ekspozycję można było oglądać w Muzeum Monet i Medali w Kremnicy na Słowacji. Przyszłoroczna prawdopodobnie zaprezentowana zostanie na Węgrzech.

Bronzový trojúhelník

8. října 2007 v 9:17 | MF |  Mezinárodní spolupráce
THE BRONZE TRIANGLE / BRONZOVÝ TROJÚHELNÍK
An exposition of medals, plaque and small sculptures from symposiums in Hungary, Slovakia and in the Czech Republic /
Výstava medailí, plaket a drobných plastik ze sympozií v Maďarsku, Slovensku a České republice
20.5. 1995 - 15.9. 1995 BRONZOVÝ TROJUHOLNÍK, NBS - Múzeum mincí a medailí, Kremnica, Kollárova 36
6.10. 1995 - 7.11. 1995 BRONZ HÁROMSZÖG, Városi galéria, Nyíregyháza, Selyem 12
17.11. 1995 - 31.12. 1995 BRONZOVÝ TROJÚHELNÍK, Galerie Slováckého muzea, Uherské Hradiště, Otakarova 103

Technologie

6. října 2007 v 20:41 | MF |  Sympozium
Lití na "ztracený vosk"
- je starobylá technika, známá už ve starověku. Vyžaduje od tvůrce nejen uměleckou invenci, ale rovněž velký podíl řemeslného fortele.
Umělec nejprve vytvoří voskový model, ke kterému připojí vtokovou soustavu (rovněž voskovou), model zaformuje (speciální směs - pletivo, antuka, sádra, ad. komponenty), potom se formy vyvařují - vosk se ztratí. Forma se dále žíhá v peci ( 600 stupňů C), zbaví se zbytkového vosku a vázané vody.
Formy se zafixují do kádí s pískem a do dutiny se nalije žhavý bronz. Po vychladnutí se forma rozbije, odstraní se vtoková soustava. Medaile, plaketa nebo socha se očistí a dále povrchově zpracovává (cizeluje, brousí, patinuje). Sochaři, kteří se zúčastňují hradišťského sympozia, využívají tohoto známého technologického postupu při své práci.

Petr Horák - sympozium 2000

4. října 2007 v 18:36 | MF |  Autoři
Petr Horák, Česká republika
*16. únor 1966 Liberec
Petr Horák
Studia:
Střední uměleckoprůmyslová škola v Jablonci nad Nisou (1980-1984), Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (1985-1989, M. Prošek, J. Prášil), Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (1990-1992, ateliér skla - V. Kopecký)
Účast na sympoziích:
1999 Kautkaanpää (Finsko), Medal Art Symposium, 2000 Uherské Hradiště, 6. ročník
Mezinárodního sympozia lité medaile, plakety a drobné plastiky
Účast na výstavách (výběr):
1992 Praha, Olomouc, 1995 Jablonec nad Nisou, 1996 Liberec, 1998 Nový Bor, 1999 Jablonec nad Nisou, Jihlava (3. salón 1999 AUM)), 2000 Železný Brod, Jablonec nad Nisou,1998 FIDEM, Haag, 2000 FIDEM Wiemar, 2003 Uh. Hradiště, Galerie SM; Hradec Králové, Východočeské muzeum; Jablonec nad Nisou, Muzeum skla a bižuterie
Realizace: Medaile pro Bižuterii a Českou mincovnu a.s. (2008 pamětní medaile Liberce)
Zastoupení ve veřejných sbírkách:
Sklářské muzeum Nový Bor, Muzeum skla a Bižuterie Jablonec nad Nisou, Slovácké muzeum Uherské Hradiště
Petr Horák je medailér, kterého zajímají především historická témata (připomeňme ze starších prací medaile Přemysl Otakar I.), portrét. Zúčastnil se již setkání medailérů s obdobnou náplní (v Kaukanpää ve Finsku). V Uherském Hradišti vytvořil řadu medailí s duchovní tématikou, inspirovanou starozákonními biblickými příběhy (Přes moře, David a Goliáš, Samsonapod.), přitom některé náměty měl rozpracované v kresbě již dříve. Zřejmě je jeho naturelu bližší medailérská tvorba konkrétně nízký reliéf, a tak ani neexperimentoval s plastikou. Jediným jeho pokusem o plastiku byla cena města, kterou se pokusil ztvárnit jako monstranci.

Josef Šafařík - sympozium 2000

4. října 2007 v 18:32 | MF |  Autoři
Josef Šafařík,Česká republika
*11. březen 1977 Praha
Josef Šafařík
Studia:
Střední uměleckoprůmyslová škola kamenosochařská v Hořicích (1992-1997, J. Wagner), Vyšší odborná škola Jablonec nad Nisou (1998-2000), od roku 2000 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (ateliér Skla v architektuře M. Karel)
Účast na sympoziích:
1997, 1998 Chomutov - sochařské sympozium, 1998 Bauxen, 2000 Uherské Hradiště, 6. ročník Mezinárodního sympozia lité medaile, plakety a drobné plastiky; Nyíregyháza (H), Sympozium lité medaile a drobné plastiky, 2002 Kremnica, Mezinárodní medailérské sympozium, 2002 Kremnica, Mezinárodní medailérské sympozium, 2004, 2005 Kiruna (S), Kiruna Snow festival, 2009 Uh. Hradiště, 10. ročník Mezinárodního sympozia lité medaile, plakety a drobné plastiky
Výstavy samostatné:
2009 Praha, Galerie VŠUP
Účast na výstavách (výběr):
1998 Plzeň, Galerie Dominik 1999 Jablonec nad Nisou, 2000 Jablonec nad Nisou, Galerie My, 2005 FIDEM, Seixtal (P)
Realizace:
Pamětní medaile pro rezervaci v Nevadě The Summit Ridge Park, 2003 pamětní medaile pro MMM v Kremnici, 2009 Pamětní deska pro Prahu
Zastoupení ve veřejných sbírkách:
Slovácké muzeum v Uherském Hradišti, Muzeum skla a bižuterie Jablonec nad Nisou, Múzeum mincí a medailí Kremnica
Hamlet, 2000
Josef Šafařík byl nejmladším účastníkem 6. ročníku sympozia a jeho příjemným překvapením (a to nejen po umělecké stránce, díky svému dalšímu nadání - zpestřoval hrou na podivuhodný australský hudební nástroj tamních domorodců nejen večerní programy sympozia, ale i vernisáž výstavy výsledků). Sršel zajímavými nápady a vytvořil soubor plaket a plastik s různorodou tématikou. Některé jsou inspirované krajinou - Krajina I a II, Les, Řeka Morava, další jsou ovlivněné oblíbenými literárními postavami, které jsou prototypem nebo symbolem určitých lidských vlastností - Hamlet, Don Quiote apod.). Zajímavé bylo i jeho pojetí ceny města jako zvláštního krystalu v krajině, nápad, který lze rozpracovat i do budoucnosti.
Na 10. ročníku All Stars rozpracoval nově téma krajiny - krajiny města, současné urbanistiky a architektury. Inspirace nachází například v rozmanitých a spletitých silničních křižovatkách, které mohou evokovat složité křižovatky života, ale také bronzový šperk.

Milada Othová - realizační tým do r. 2002, 2009

4. října 2007 v 18:25 | MF |  Autoři

Milada Othová, Česká republika, 149 00 Praha 4 - Hrnčíře, K Šeberovu 558; členka realizačního týmu 1992-2002

* 1. říjen 1944 Brno
Milada Othová
Studia:
Střední odborná škola výtvarná v Praze (1958-1962),Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (1962-1967, J. Kavan)
Sympozia:
1988, 1990 Ravena (Itálie) - VIII. a IX. Biennale Internazionale del Bronzetto Dantesco, 1989 Kremnica (Slovensko) - Mezinárodní medailérské sympozium , 1990, 1992, 1994, 1997/1998, 2000, 2002, 2009 Uherské Hradiště - Mezinárodní sympozium lité medaile, plakety a drobné plastiky
Účast na výstavách (výběr):
od r. 1977 FIDEM (Budapest, Lisabon, Florencie, Colorado Springs, Stockholm, Helsinki, London, Neuchatel, Haag), 1977 Vratislav, Lešno, Opolí, Lodž, Poznaň (Soudobá medailérská tvorba na Moravě) 1979 Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko (Současná česká medaile a plaketa 1980 Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko (Československé medaile a plakety),1986 Brno (11 moravských medailérů), Praha, Pardubice, Berlín, Brno (Contemporary Czech medal), 1995 Kremnica, Nyíregyháza, Uherské Hradiště (Bronzový trojúhelník), 1999 London, British Museum (Students Medal Project), 1999/2000 I. Bienal international de Medalha contemporanea do Seixal (Portugalsko), 2000 Paris Atelier Socrates-Erasmos (La sculpture dans La Ville)
Ceny (výběr):
1988 Zlatá medaile VIII. Biennale Internazionale del Bronzetto Dantesca, Ravena, 1989 Cena II. Mezinárodního Quadriennale, Kremnica
Zastoupení ve veřejných sbírkách:
Národní galerie Praha, Moravská galerie v Brně, Moravské zemské muzeum, Museum sztuki medailerskiej ve Vratislavi, Centro Dantesco Ravena, Slovácké Muzeum Uherské Hradiště, Múzeum mincí a medailí Kremnica
Okno, 2002
(7. sympozium 2002) Milada Othová patří ke stálicím české sochařské a medailérské tvorby. V současnosti působí jako docentka na Akademii výtvarných umění v Praze (letos na jaře habilitovala prací o Reliéfu). Jako členka realizačního týmu sympozia pracuje od roku 1992. Její dílo je obrazem či spíše zhmotněním citových hnutí, vnitřních vizí a filozofujících úvah. Noblesnost a kultivovanost každého jejího solitérního artefaktu je umocněna měkkou modelací nízkého reliéfu často přerušovanou graficky rytou linií. Detaily, náznaky dějů, symboly či nápovědi vystupující z pozadí vytvářejí dojem něčeho nevyřčeného a tajemného (Benátky - poháry/ Janovské tykvičky I a II, Bez názvu /J.I.P.). V drobné plastice se orientuje na vytváření odlehčených konstrukcí, občas ponechává zbytky sádry a tím ještě podtrhuje křehkost formy (Staré symboly, Okno).
(6. sympozium 2000) Křehké, názorově bohatě odstíněné, intimně laděné plakety a medaile Milady Othové jsou skutečnou poctou vosku a technice, kterou zcela umí využít ku prospěchu věci. Své záznamy a dojmy sděluje prostřednictvím letmých dotyků s modelovanou hmotou (voskem), kdy dokáže využít i "malířských" prostředků, vázaných na tajuplnou hru světla a stínu, k dokreslení modelace až neznatelného reliéfu (Gloriola, Homage a cire). Jindy svým tajemným kompozicím dává přesnější tvar sumarizovaných hmot a obrysů (Japonské ráno, Zahrada instalace, Možná dvě hruštičky, Ráno). Avšak i tyto umělecky identifikovatelné útvary, jemné reliéfní sumarizované tvary a siluety podněcují diváka k přemýšlení … asociacím … probouzí v něm vlastní fantazii, i když asi neodhalí jejich všechna skrytá tajemství... Vzniklá díla jsou optickým zhmotněním subjektivních pocitů, úvah a vizí této esoterické sochařky. Některé překvapivé figurálně motivované plakety zůstaly pouze ve voskových modelech a na svůj další zrod ještě čekají.

Eva Varga - sympozium 2002

4. října 2007 v 18:16 | MF |  Autoři
Eva Varga, Maďarsko, 3529 Miskolc, Derovits u.2
* 27. srpen 1949 Hajdúböszörmény
Éva Varga
Studia:
Střední uměleckoprůmyslová škola v Budapešti (1964-1968), Akademie výtvarných umění v Budapešti (1969-1974)
Ceny:
1976, 1982, 1988 Miskolc, Cena salónu, 1985 Budapest, Kosztolányi pályázat, 1989, 1991 Zempléni, Cena letního salónu, 1990 Gdaňsk (PL), II. mezinárodní trienále portrétu (1. cena), 1994 Cena Kondora Bély, 1996 Nyíregyháza, Cena mezinárodního sympozia lité medaile a drobné
plastiky, 1997 Pécs, XV. bienále drobné plastiky
Sympozia:
1989, 1996, 2001 Nyíregyháza, Mezinárodní sympozium lité medaile a drobné plastiky, 2002 Uherské Hradiště, Mezinárodní sympozium lité medaile, plakety a drobné plastiky
Výstavy samostatné (výběr):
1997 Kolozsvár, Miskolc, Paříž (F), 1998 Budapest, Vígadó galéria, Kassa (SL), Löffer Múzeum
Zastoupení ve veřejných sbírkách: British Museum London, Biblia Múzeum Budapest, Petöfi Irodalmi Múzeum Budapest, Módszertani és Oktatási Központ Miskolc, Herman Ottó Múzeum Miskolc, Galerie Miskolc, Városi galerie Nyíregyháza, Centro Dantesco Ravenna
Tráva
Eva Varga patří k předním maďarským sochařkám. Od roku 1975 žije a tvoří v Miskolci (umělecká kolonie). Vystavuje pravidelně samostatně, na mezinárodních medailérských výstavách FIDEM (od roku 1977), i v rámci kolektivních přehlídek v Maďarsku a v řadě evropských zemí. Získala řadu ocenění za medailérskou a sochařskou tvorbu(sympozia, výstavy). V roce 1981 se stala aktivní členkou Biennale Internazionale del Bronzetto Dantesco v Ravenně a od roku 1990 FIDEM. Zaměřuje se kromě medailérství na volnou sochařskou tvorbu (portréty, reliéfy, kašny, památníky), vytváří návrhy na mince, příležitostně pracuje i jako divadelní výtvarnice. Pro novější tvorbu, kterou sama nazvala "zátiší", je charakteristická kompaktní architektonická stavebnost, jednoduchá syrovost formy s geometrickými a stereometrickými prostorovými prvky, kulovitými útvary a dalšími symboly. Zde na sympoziu vytvořila cyklus drobných plaket, které vycházejí z přírodních motivací (Tráva I-VI, Pro natura I-III).

Marie Šeborová - sympozium 2002, 2009

4. října 2007 v 18:06 | MF |  Autoři
Marie Šeborová, Česká republika, 150 00 Praha 5, Fabiánova 8
* 29.8. 1966 Kroměříž
Marie Šeborová
Studia:
Akademie výtvarných v Praze (1990-1993, ateliér kresby, J. Svobodová), Fachhochschule Kiel (D), (1992, Stáž, prof. J. Koblasa), AVU v Praze (1993-1996, ateliér figurálního sochařství a medaile, J. Hendrych)
Sympozia:
1999 Břeclav, I. břeclavské sympozium soch, 2000 Hředle u Rakovníka, mezinárodní sochařské sympozium Džbán, 2001 Přední Kopanina, Sochařské sympozium; Široký Dvůr, Tři Grácie; Dolní Slivno, monumentální sochy v Hořickém pískovci, 2002 Uh. Hradiště, 7. roč. Mezinárodního sympozia lité medaile, plakety a drobné plastiky; Přední Kopanina, Mezinárodní sochařské sympozium (opuka), 2003 Uh. Brod Sochařské setkání " Při zdi " (pískovec); Hodonín, Pohárové sympozium (bronz); Přední Kopanina, Mezinárodní sochařské sympozium, (opuka), 2004 Santa Maria di Leuca (I), Mezinárodní sochařské sympozium (vápenec), 2005 Nyíregyháza - Sóstó (H), IIIX. Mezinárodní sympozium lité medaile a drobné plastiky; Dobřichovice, II. sochařské sympozium; Vlašim, Sochařské sympozium (pískovec), 2006 Frauenstein (D), Europäisches Kunstsymposium (pískovec); Antalya (Turecko), Dokuma Modern Art Museum (mramor), 2007 Woerden (NL), II. Mezinárodní sochařské sympozium "Sitting Art" (dolomit); Amnéville les Thermes (F), Mezinárodní sochařské sympozium (vápenec); Grasse (F), II. Mezinárodní sochařské sympozium (mramor), Aiya Varvara (Kypr), II. Mezinárodní sochařské sympozium (vápenec); Mersin (Turecko), V. Mezinárodní sochařské sympozium, (mramor), 2008 Opole (PL), II. Mezinárodní sochařské sympozium; Landek, IV. Mezinárodní sochařské sympozium Landek 08 (mramor, žula), 2009 Uh. Hradiště, 10. roč. Mezinárodního sympozia lité medaile, plakety a drobné plastiky; Kremnica, 10. roč. Mezinárodního medailérského sympozia
Výstavy/ Exhibition:
1999 Litomyšl, Galerie Gravitace, Obrazy a plastiky; Praha, Opus musicum, Kresby a reliéfy, 2000 Praha, Galerie knihkupectví Paseka, Kresby, 2002 Praha, Galerie Luka, Sochy, medaile, kresby

Ocenění:

2001 ČNB, 3. cena (soutěž na pamětní stříbrnou minci ke 100. výročí úmrtí Emila Holuba v r. 2002 ČNB, 2003 ČNB, 3. cena (soutěž na pamětní stříbrnou minci ke 150. výročí narození L. Janáčka v r. 2004), 2004 ČNB,2. cena (soutěž na pamětní stříbrnou minci ke 100.výročí narození J.Voskovce a J.Wericha v r.2005, 2005 Nyíregyháza - Sóstó (H), 1. cena - zlatá medaile - za nejlepší umělecký výkon na 29. symposium lité medaile a drobné plastiky, 2007 Woerden (NL), 1. cena - II. Mezinárodní sochařské sympozium "Sitting Art"

Zastoupení ve veřejných sbírkách:
Dokuma Modern Art Museum Antalya (Turecko), Rabasova galerie Rakovník, Slovácké muzeum Uh. Hradiště, Városi Galéria Nyíregyháza, Múzeum mincí a medailí Kremnica
Noc, 2002
Marie Šeborová byla druhou účastnicí, která reprezentovala na hradišťském sympoziu českou sochařskou a medailérskou tvorbu. V letech 1997-1999 působila jako profesorka výtvarného modelování na Vyšší odborné škole restaurátorských a konzervačních technik v Litomyšli. Od roku 2001 je členkou mladého sochařského sdružení Sculptura. Dosud se zúčastnila několika sochařských sympozií (např. Přední Kopanina), které toto umělecké seskupení pořádá, ale zaměřených na práci s kamenem. Hradišťské sympozium a "lítí bronzu na ztracený vosk" pro ni znamenalo získání nových znalostí a zkušeností v oblasti technologických postupů, které určitě využije i v budoucí tvorbě. Většina dosavadních prací vychází z klasických tradic (plastika, reliéf, medaile) a sleduje několik základních témat. Jednak se autorka orientuje na portrét na medaili, rovněž vytvořila několik návrhů na pamětní mince motivově různě zaměřené (sv. Zdislava, Deset století architektury, Přelom tisíciletí, apod.), ve volné sochařské tvorbě však stojí v popředí zájmu figura. I v Hradišti vznikl soubor plaket, který je zaměřen figurálně (Noc, Meditace, Návrat). Inspiraci pro své práci hledá rovněž v klasických odkazech dějin umění (antika) a současně v nich prostupuje subjektivní reflexe života (Bakchanálie).

Marián Polonský - sympozium 2002, 2009

4. října 2007 v 17:53 | MF |  Autoři
Marián Polonský, Slovenská republika, Štefánikova 32, 811 05 Bratislava
* 23. srpen 1943 Hubina u Piešťan
Marián Polonský
Studia:
Vysoká škola výtvarných umění Bratislava (1962-1969, ateliér reliéfního sochařství, R. Pribiš), od r. 1970 kdy získal ateliér v Modre, pracuje v oblasti keramiky a medailí
Sympozia:
1988 Kremnica, Mezinárodní quadrienále medaile; 1988, 2001 Nyíregyháza (H), Mezinárodní sympozium medaile a drobné plastiky, 2002, 2009 Uherské Hradiště, 7. a 10. roč. Mezinárodního sympozia lité medaile, plakety a drobné plastiky
Výstavy (Výběr):
od r. 1969 se účastní všech výstav FIDEM, 1969 Praha, Česká a slovenská medaile, 1973 Paříž (F), Pařížská mincovna, Československá medaile, 1980 Budapešť (H), Bukurešť (RO), Varšava (PL), Sofie (BG), Československá medaile, 1983 Kremnica, Současná slovenská medaile, 1988 Paříž, Umění a umělci na československých a francouzských medailích 20. století; Praha, Výstava ze sympozií v Nýregyháze a v Kremnici, 1989 Moskva, Současná československá medaile, 1989, 1993 Mezinárodní quadrienále medailí Kremnica, 1990 Bratislava, Slovenská medaile, 1994, Budapešť, Kremnica, Současná slovenská medaile, 1995 Kremnica, Slovenská medaile; Kremnica, Nyíregyháza, Uherské Hradiště, Bronzový trojúhelník, 2002 Lisabon (P)
Zastoupení ve veřejných sbírkách:
SNG Bratislava, Slovenské národní muzeum Bratislava, Pařížská mincovna, British museum London, Kremnica, Muzeum mincí a medailí, Nyíregyháza, Városi galeria a řada dalších veřejných a soukromých sbírek
Milá, a predsa tvorila Gorgo Medúsa sochy rýchlejšie, 2002
Marián Polonský patří k nejvýznamnějším slovenským sochařům-medailérům, který reprezentuje Slovensko na mezinárodních přehlídkách medailérské (FIDEM od roku 1969) a sochařské tvorby. Svůj tvůrčí zájem dělí mezi keramiku a umění malých forem, ale velkých obsahů - medaili a plaketu. V dosavadní práci těží především z technické zkušenosti rytce. Využívá duchovního odkazu minulosti, zejména antického dědictví, ke stále novým výpovědím (Milá, predsa Gorgo Medúza tvorila sochy rýchlešie) a interpretacím. Je poutavý vypravěč, básník, filozof a romantik, který vždy překvapuje rozmanitou obrazností, nečekanou metaforou a imaginací (Záhady filmovky a sympozia, Bronzové holcpyžamo, Sbierka skúseností). Jeho medaile jsou dokonale technické provedené (často oboustranné), jsou grafické a přitom plastické, jsou barevné a tajemné. Vzbuzují obdiv nejen pro dokonalost realizace, ale rovněž překvapují svou složitostí, ornamentálností a zvláštními personifikacemi. Jsou poznamenány artificialismem a určitou klasicizující stylizací, která má kořeny v nepokojném hledání ideálního a věčného.

Miroslava Nová - sympozium 2002

4. října 2007 v 16:57 | MF |  Autoři
Miroslava Nová, Česká republika, Jasenická 9, 323 00 Plzeň
* 24. leden 1935 Malnice
Miroslava Nová

Studia:
Pedagogické gymnázium v Plzni (1950-1954), Pedagogická fakulta v Plzni (1966-1969 obor: výtvarná výchova)

Sympozia:
1995 Plzeň, Slovany, Sochařské sympozium Pohádkový svět, 1997 Vejprty, Mezinárodní sochařské sympozium, 2002 Uherské hradiště, 7. ročník Mezinárodního sympozia lité medaile, plakety a drobné plastiky

Výstavy samostatné (výběr): 1976, 1985 Plzeň, Luna, 1992, 1993, Plzeň, Galerie J. Trnky, 1998 Plzeň, Maecenas; Plzeň, Západočeská galerie, 2000 Regensburg (D)

Výstavy kolektivní (Výběr): 1992 Londýn, FIDEM XXIII, 1992 Brno, I. Salón medaile, 1996 Neuchatel, FIDEM XXV.; Plzeň, Bienále kresby; Praha, Česká medaile, 1998 Haag, FIDEM XXVI., 1999 Jablonec nad Nisou, Jihlava, 3. salón medaile; Plzeň, X centrum, Skupina P 89 v roce 10, 2003 Uherské hradiště, Galerie SM, Hradec Králové, Východočeské muzeum, Jablonec nad Nisou, Muzeum skla a bižuterie, 3. medailérský salon, 2003 Uh. Hradiště, Galerie SM, Hradec Králové, Východočeské muzeum, Jablonec nad Nisou, Muzeum skla a bižuterie, 3. medailérský salon, 2004 Seixal (P), FIDEM, 2006 Plzeň, Západočeská galerie, Sochaři 2006

Realizace: 1982 Nýřany, KD, Měsíčnice, keramická stěna, 1989 Plzeň, Doubravka, Flétnistka, 1990 Plzeň, Divadlo dětí, Skupova cena, mramor, 1992 Plzeň, Semiramis, mramor, 1998 Troubky, Mramorový solitér pro pomník povodňovým obětem

Zastoupení ve veřejných sbírkách: Západočeská galerie Plzeň, British Museum London, soukromé sbírky u nás i v zahraničí

České sochařce Miroslavě Nové učaroval dialog s kamenem. Využívá jeho přirozených tvarů, barev a opatrně hledá místa, do kterých bude zasahovat, jakoby chtěla objevit jeho podstatu, jeho ducha. Na Hradišťském sympozium využila svých zkušeností a vytvořila několik plastik kombinovaných s bronzem (Zdeňkův kámen, Kamínky z Egejského moře), i když zde použila nalezené hladké valouny, které dále neopracovávala. V medailérské tvorbě, která je nedílnou součástí její práce (od roku 1992 jsou její práce vybírány do české kolekce pro FIDEM), čerpá jak z historie, literatury, tak reálných podnětů. Zde např. vytvořila cyklus plaket ovlivněných dílem Karla Čapka (Zahradníkův rok I. a II).
Dárek

Valerie Koškina - sypozium 2002

4. října 2007 v 16:52 | MF |  Autoři
Valeria Koškina, Rusko, U Kříže 13, 158 00 Praha 5
* 27. srpna 1961 Moskva
Valeria Koshkina

Studia:
Vysoká škola umělecko-průmyslová (1979-1984 bývalé Stroganovskoje učiliště)

Sympozia:
2002 Uherské Hradiště, 7. ročník Mezinárodního sympozia lité medaile, plakety a drobné plastiky

Výstavy/ kolektivní (výběr):
1989 Moskva, výstava mladých, 1994 Brno, Dům umění, Akt na medaili, 1996 Praha, Pražský hrad, Současná česká medaile, 1999 Moskva, Historické muzeum, Svět na dlani, 2002 Paříž (F), FIDEM, 2003 Uherské Hradiště, Galerie SM, Hradec Králové, Východočeské muzeum, Jablonec nad Nisou, Muzeum skla a bižuterie, 3. medailérský salon

Ruská účastnice Valeria Koškina se realizuje v oblasti drobné plastiky a medaile řadu let. Kromě této práce spolupracuje se známými továrnami na figurální porcelán - Royal Dux Bohemia a Porcelán Loučky LEANDER. Zúčastnila se řady medailérských výstav v Rusku (výstavy mladých, oborové apod) i v zahraničí. Od roku 1994 žije s rodinou v Praze. Je členkou Asociace umělců medailérů České republiky, v roce 2002 se stala personální členkou mezinárodní medailérské federace FIDEM. Na sympoziu tohoto typu však byla poprvé. Dosud své medaile a plakety nechávala odlévat do pískových forem, takže praktická zkušenost s litím na ztracený vosk jí dává nové možnosti v tvorbě. Inspiraci hledá v reálných podnětech, literatuře (Faust a Markétka), nebo čerpá z historie ruského umění (staré ikony - Figura). Na hradišťském sympoziu vytvořila např. poetický triptych inspirovaný krásou ruských pohádek.
Mistr a Markétka

Irene Gunston -sympozium 2002

4. října 2007 v 16:47 | MF |  Autoři
Irene Gunston, Velká Británie, London, U.K.EIW 2QA, 12 Fliders House, Green Bank, Wapping
* 19.8. 1960 Aberkenfig, Jižní Wales

Irene Gunston

Studia: Cardiff (1978-1979), Vysoká umělecká škola /College of Art, Canterbury (1979-1982), Vysoká umělecká škola /College of Art

Sympozia: 1997 Mezinárodní medailérské sympozium v Mäntä (Finsko), 2002 Uherské Hradiště, 7. ročník Mezinárodního sympozia lité medaile, plakety a drobné plastiky

Výstavy samostatné: 1993 Clwyd, Oriel Gallery; Malta, Muzeum výtvarných umění, 1994 Swansea, Glynn Vivian Art Gallery, 1996 Londýn, Standpoint Gallery, 1997 Cockermouth, Cumberland, Castle Gate Gallery, 1999 Carmarthen, Henry Thomas Gallery, 2001 Bargamo (I), Gallera Ceribelli, 2002 Llanrwst, Denbigh Library&Art Gallery/Hafod Centre, 2005 Milano (I), Galerie Antonia Jannone, 2008 Londýn, Guildhall Art Gallery (s D. Solowiej)

Zastoupení ve veřejných sbírkách: British Museum London, Museum of Fine Arts Malta, National Museum of Scotland, Rijksmuseum Leiden, Gillet för Medaljkonst I Finlanda
We are such...

Anglická účastnice Irene Gunston od počátku svého tvůrčího úsilí vsadila na figurální téma v plastice i na medaili. S litím na ztracený vosk již má bohaté zkušenosti ze sympozia ve finském Mäntä. Její dosavadní práce jsou inspirovány všedností lidských činností, denních nálad (koupání, vaření, relaxace) a věcí, které nás obklopují, nebo které člověk používá (zátiší). Možná by se daly shrnout pod jednotící titul člověk a jeho každodenní úděl. Plastiky jsou robustní, poměrně snadno čitelné, působí staticky, jakoby se figura (často žena) zastavila v určitém okamžiku činnosti. Ale, i když jde o témata civilní, každodenní, skrývají v sobě určité napětí, a to se přenáší i do plaket a medailí. Na všech dílech je zřejmé, že autorka klade velký důraz především na závěrečnou fázi, povrchovou úpravu. Na minulém ročníku FIDEM ve Weimaru v roce 2000 získala cenu za patinu. V Hradišti vytvořila soubor plaket a medailí (ve většině případů oboustranných), inspirovaných pobytem na sympoziu (Děkuji, Návštěvník, Uherské Hradiště) a navazující na dosavadní práce ("We are such stuff as deams are made of", Šeptající tráva ad.), jejichž nezvyklé, pozoruhodné patiny (někdy asociují jiný materiál než bronz - keramika) jsou inspirativním přínosem pro umělce pracující v oboru medailérském

Mateusz Dworski - sympozium 2002

4. října 2007 v 16:35 | MF |  Autoři
Mateusz Dworski, Polsko
* 2.8. 1969 Wroclaw
Mateusz Dworski

Studia: Akademie výtvarných umění ve Wroclaw (1988-1994, obor malířství, grafiky, ateliér: H. Pawlikowskia)

Sympozia: 2001 Uherské Hradiště, Host sympozia Trojkolka, 2002 Uherské Hradiště, 7. ročník Mezinárodního sympozia lité medaile, plakety a drobné plastiky

Výstavy (výběr): 1994 Bydgoszcz, Galerie Otwarta; Wroclaw, Galerie Na Antresoli; 1995 Sofia, Trienale grafiky; Poznaň, Plakát, 1996 Lodž, Mezinárodní výstava malých forem grafických; Krakow, Grafika roku, 1997 Lodž, Výstava grafiky; Frankfurt nad Odrou, Museum Junge Kunst; Poznaň, Galerie Garbary; Radom, II Triennale Autoportrétu, 2000 Wroclaw, Ossolineum; 2002 Wroclaw, Muzeum Sztuki Medalierskie

Nejmladším účastníkem 7. ročníku Mezinárodního sympozia lité medaile, plakety a drobné plastiky byl Mateusz Dworski z Polska. Jeho doménou je především grafická tvorba, kresba a malba. Má však i zkušenosti s medailérskou tvorbou a litím na ztracený vosk, které získal sympoziu uměleckého sdružení Trojkolka v Uherském Hradišti, kterého se zúčastnil jako host v roce 2001. Grafické cítění se projevuje ve smyslu pro detail, který je patrný zejména portrétech na medaili. Zajímají ho historická, duchovní témata, člověk a jeho role v průběhu dějin. Zde v Hradišti vznikl zajímavý soubor tří plaket věnovaných Uherskému Hradišti, inspirovaný starobylou architekturou města, jeho symboly (gotický znak apod.) a atmosférou. Pozoruhodné jsou také plakety s figurálním námětem (Křídlatec, Figura s aureolou), kde výrazná zelenomodrá patina přispívá k celkovému expresivnímu vyznění.